tuga

ŠTA JE DEPRESIJA

Šta je depresija?

Depresija (veliki depresivni poremećaj) je česta i ozbiljna medicinska bolest koja negativno utiče na vaše osećaje, način razmišljanja i ponašanje. Srećom, takođe se leči. Depresija izaziva osećaj tuge i / ili gubitak interesa za aktivnosti u kojima ste nekada uživali. To može dovesti do različitih emocionalnih i fizičkih problema i može smanjiti vašu sposobnost da funkcionišete na poslu i kod kuće.

depresija

depression

Simptomi depresije mogu varirati od blage do teške i mogu uključivati:

Osećate se tužno ili imate depresivno raspoloženje

Gubitak interesa ili zadovoljstvo u aktivnostima koje su se nekada uživale

Promene u apetitu – gubitak težine ili dobitak bez veze sa dijetom

Problemi sa spavanjem ili previše spavanja

Gubitak energije ili povećan umor

Povećanje besciljne fizičke aktivnosti (npr. Nemogućnost mirnog sedenja, hodanja „tamo vamo“, uvijanja ruku) ili usporenih pokreta ili govora (ove radnje moraju biti dovoljno ozbiljne da bi ih drugi mogli uočiti)

Osećam se bezvredno ili krivo

Poteškoće u razmišljanju, koncentraciji ili donošenju odluka

Misli o smrti ili samoubistvu

Simptomi moraju trajati najmanje dve nedelje i moraju predstavljati promenu vašeg prethodnog nivoa funkcionisanja za dijagnozu depresije.

Takođe, medicinska stanja (npr. Problemi sa štitnom žlezdom, tumor na mozgu ili nedostatak vitamina) mogu imitirati simptome depresije, pa je važno isključiti opšte medicinske uzroke.

Procenjuje se da depresija pogađa jednu od 15 odraslih osoba (6,7%) u bilo kojoj datoj godini. A svaka šesta osoba (16,6%) će u nekom trenutku svog života doživeti depresiju. Depresija se može javiti u bilo kom trenutku, ali u proseku se prvi put javlja tokom kasnih tinejdžera do sredine 20-ih. Žene češće od muškaraca doživljavaju depresiju. Neke studije pokazuju da će jedna trećina žena tokom svog života doživeti veliku depresivnu epizodu. Postoji visok stepen naslednosti (približno 40%) kada rođaci prvog stepena (roditelji / deca / braća i sestre) imaju depresiju.

Depresija se razlikuje od tuge ili žalosti

Smrt voljene osobe, gubitak posla ili prekid veze teška su iskustva za osobu. Normalno je da se osećaj tuge ili tuge razvija kao odgovor na takve situacije. Oni koji doživljavaju gubitak često bi sebe mogli opisati kao „depresivne“. Ali biti tužan nije isto što i imati depresiju. Proces tugovanja je prirodan i jedinstven za svakog pojedinca i deli neke od istih karakteristika depresije. I tuga i depresija mogu uključivati intenzivnu tugu i povlačenje iz uobičajenih aktivnosti. Takođe se razlikuju na važne načine:

U tuzi bolna osećanja dolaze u talasima, često pomešana sa pozitivnim sećanjima na preminulog. U velikoj depresiji, raspoloženje i / ili interesovanje (zadovoljstvo) smanjuju se tokom najviše dve nedelje.

U tuzi se obično održava samopoštovanje. U velikoj depresiji su česta osećanja bezvrednosti i gnušanja prema sebi.

U tuzi, misli o smrti mogu isplivati na površinu kada razmišljaju ili maštaju o „pridruživanju“ preminuloj voljenoj osobi. U velikoj depresiji misli su usredsređene na okončanje nečijeg života zbog osećaja bezvrednosti ili nedostojnosti življenja ili nesposobnosti da se nose sa bolom depresije.

Tuga i depresija mogu istovremeno postojati. Za neke ljude smrt voljene osobe, gubitak posla ili žrtva fizičkog napada ili velike katastrofe može dovesti do depresije. Kada se tuga i depresija istovremeno javljaju, tuga je teža i traje duže od tuge bez depresije.

Ali biti tužan nije isto što i imati depresiju. Proces tugovanja je prirodan i jedinstven za svakog pojedinca i deli neke od istih karakteristika depresije. I tuga i depresija mogu uključivati intenzivnu tugu i povlačenje iz uobičajenih aktivnosti. Razlikovanje tuge od depresije je važno i može pomoći ljudima da dobiju pomoć, podršku ili lečenje koje im je potrebno.

Faktori rizika za depresiju

Depresija može pogoditi bilo koga – čak i osobu za koju se čini da živi u relativno idealnim okolnostima. Nekoliko faktora može igrati ulogu u depresiji:

Biohemija: Razlike u određenim hemikalijama u mozgu mogu doprineti simptomima depresije.

Genetika: Depresija se može pojaviti u porodicama. Na primer, ako jedan jednojajčani blizanac ima depresiju, drugi ima 70% šanse da oboli nekad u životu.

Ličnost: Čini se da ljudi sa niskim samopoštovanjem, koje lako preplavi stres ili koji su uglavnom pesimistični, imaju veću verovatnoću da dožive depresiju. Faktori životne sredine: Kontinuirano izlaganje nasilju, zanemarivanju, zlostavljanju ili siromaštvu može neke ljude učiniti ranjivijim na depresiju.

Kako se leči depresija?

Depresija je među mentalnim poremećajima koji se najviše leče. Između 80% i 90% posto ljudi sa depresijom na kraju dobro reaguje na lečenje. Gotovo svi pacijenti dobijaju određeno olakšanje od svojih simptoma. Pre dijagnoze ili lečenja, zdravstveni radnik treba da obavi temeljnu dijagnostičku procenu, uključujući intervju i fizički pregled. U nekim slučajevima se može napraviti krvni test kako bi se osiguralo da depresija nije posledica zdravstvenog stanja poput problema sa štitnom žlezdom ili nedostatka vitamina (preokret medicinskog uzroka ublažio bi simptome slične depresiji). Evaluacija će identifikovati specifične simptome i istražiti medicinske i porodične istorije, kao i kulturološke i ekološke faktore sa ciljem utvrđivanja dijagnoze i planiranja pravca delovanja.

Lekovi: Hemija mozga može doprineti depresiji pojedinca i može uticati na njihovo lečenje. Iz tog razloga, antidepresivi mogu biti propisani da pomognu u modifikovanju hemije mozga. Ovi lekovi nisu sedativi, ili sredstva za smirenje. Oni ne stvaraju navike. Generalno antidepresivi nemaju stimulativni efekat na ljude koji nemaju depresiju.Antidepresivi mogu doneti poboljšanje tokom prve nedelje ili dve upotrebe, ali pune koristi se neće videti dva do tri meseca. Ako pacijent oseti malo ili nimalo poboljšanja nakon nekoliko nedelja, njegov psihijatar može promeniti dozu leka ili dodati ili zameniti drugi antidepresiv. U nekim situacijama mogu biti od pomoći i drugi psihotropni lekovi. Važno je obavestiti svog lekara ako lek ne deluje ili ako imate neželjene efekte.Psihijatri obično preporučuju pacijentima da nastave da uzimaju lekove šest ili više meseci nakon poboljšanja simptoma. Može se predložiti dugoročno održavanje, da bi se smanjio rizik od budućih epizoda kod određenih ljudi sa visokim rizikom.

depresija

psychotherapy

Psihoterapija

Psihoterapija ili „terapija razgovorom“ ponekad se koristi sama za lečenje blage depresije; za umerenu do tešku depresiju, psihoterapija se često koristi zajedno sa antidepresivima. Utvrđeno je da je kognitivna bihejvioralna terapija (CBT) efikasna u lečenju depresije. KBT je oblik terapije fokusiran na rešavanje problema u sadašnjosti. KBT pomaže osobi da prepozna iskrivljeno / negativno razmišljanje s ciljem promene misli i ponašanja kako bi na izazove odgovorilo pozitivnije.

Psihoterapija može uključivati samo pojedinca, ali može uključiti i druge. Na primer, porodična ili parovska terapija mogu pomoći u rešavanju problema u ovim bliskim vezama. Grupna terapija okuplja ljude sa sličnim bolestima u podržavajućem okruženju i može pomoći učesniku da nauči kako se drugi snalaze u sličnim situacijama. Zavisno od težine depresije, lečenje može trajati nekoliko nedelja ili više li mnogo duže. U mnogim slučajevima se značajno poboljšanje može postići za 10 do 15 sesija.

Samopomoć i suočavanje

Postoji nekoliko stvari koje ljudi mogu učiniti da smanje simptome depresije. Mnogim ljudima redovna vežba pomaže u stvaranju pozitivnog osećaja i poboljšava raspoloženje. Redovno dovoljno kvalitetno spavanje, zdrava ishrana i izbegavanje alkohola (depresiva) takođe mogu pomoći u smanjenju simptoma depresije. Depresija je prava bolest i pomoć je dostupna. Pravilnom dijagnozom i lečenjem, velika većina ljudi sa depresijom će to prevazići. Ako imate simptome depresije, prvi korak je da posetite porodičnog lekara, psihologa ili psihijatra. Razgovarajte o svojim problemima i zatražite detaljnu procenu. Ovo je početak rešavanja vaših potreba za mentalnim zdravljem.

Izvor:

LJUBOMORA

Složeno osećanje uznemirosti, ljubavi, mržnje, ozlojeđenosti, poniženja, tuge i bola, usled uverenja ili sumnje (opravdane ili ne) da voljena osoba voli drugu osobu. LJ. može biti relativno slaba, ali i patološki snažna.

Izvori:

Trebješanin, Ž.(2008): Rečnik psihologije;  Stubovi kulture, Beograd

Krstić D. (1991):- Psihološki rečnik; Drugo dopunjeno izdanje; Savremena administracija, Beograd

Forum detaljnije…

Go to Top